keskiviikko 19. joulukuuta 2018

Rasmus: Paluu Saksaan

Joulukuun puolivälin jälkeen mä oikeasti lähdin Saksaan, vaikka alun perin epäilin itsekin saisinko oikeasti aikaiseksi varata lennot ja astua koneeseen.

Joachim oli epäillyt myös, niin yllättyneen iloiselta se näytti kun mä astuin nothing to declare -oven läpi lentokentän aulaan. Se halasi mua ja otti väkisin mun kassin kannettavakseen, ja mä tunsin oloni yhtä aikaa kiusaantuneeksi ja kotoisaksi.

Joe: lyhyenläntä, siilitukka, täytti joka vuosi 28 niin ettei kukaan oikeasti tiennyt miten vanha se oli, puoliksi saksalainen ja puoliksi britti. Hevosuransa se oli aloittanut risuestelaukkajockeyna jossain Englannin maaseudulla mutta päätynyt jonkun mutkan kautta esteratsastuksen pariin ja pomolle töihin. Omien sanojensa mukaan se ei osannut ratsastaa pätkääkään, mutta sattui vain pysymään hevosen kuin hevosen selässä esteiden koosta huolimatta ja oli siksi saanut viilattua pomoa linssiin kaikki nämä vuodet, kun ne olivat yhdessä kiertäneet Saksaa. Välillä musta kieltämättä tuntuikin, että Joachim oli kolmasosaksi saksalainen, kolmasosaksi britti ja kolmasosaksi apina, mutta silti/siksi mä pidin siitä.

Pomo piti siitä myös, ja niinpä Joachim oli jo vuosia ollut sen vasen käsi ja nykyään melkeinpä oikeakin. Ne olivat outo kaksikko: arvokkaasti harmaantunut yli kuusikymppinen elävä legenda, joka herätti kunnioitusta ja hiljensi huoneen minne ikinä menikin, ja naurunryppyinen mies jonka osa luuli karanneen sirkuksesta.  

Ensi töikseen jälkimmäinen niistä esitteli mulle hevosia. Pomo oli ennen kaikkea bisnesmies ja sitten vasta ratsastaja, joten hevoset tallissa olivat viiden vuoden aikana vaihtuneet moneen kertaan, mutta yksi oli ja pysyi.

”Alena is as good as ever”, Joachim jutteli ja silitti pikaisesti tamman turpaa. ”The boss promised to write down in his will that I’m getting her when he passes away. Too pity the day never seems to come.”

Mä pyöritin silmiäni ja Joachim nauroi, ja hetken musta tuntui ettei mikään ollut oikeastaan muuttunut.

Illalla me juotiin kaljaa tallin toimiston sohvilla. Joachim tarinoi hevosista, siitä niiden uudesta virolaisesta ratsastajasta, meidän vanhoista yhteisistä tutuista, kisoista, ulkomaanreissuista, kaikesta mitä mä olin missannut sitten viime visiitin.

”Tell me about your new horse”, Joachim kyseli ja nosti jalat sohvapöydälle. ”Saw the video. Looks like you work together quite well, eh? Almost like you and…”

Sen ääni haihtui pois ja mä arvasin, ettei se halunnut sanoa Callen nimeä ääneen. Vaikka me molemmat tiedettiin että se mitä kuusi vuotta sitten tammikuussa tapahtui oli onnettomuus, eikä se olisi jäänyt tapahtumatta vaikka Joachim olisi tehnyt mitä, jollain tasolla asia oli edelleen arka. Joachim oli puhunut siitä mulle joskus pari vuotta onnettomuuden jälkeen humalassa, ei ollut oikein löytänyt oikeita sanoja mutta kertonut olleensa pahoillaan, ja mä olin humalassa sanonut että mä tiesin ja käskenyt sitä olla miettimättä koko asiaa enää, koska sehän ei hevosta takaisin toisi.

Eikä me siitä enää puhuttukaan ja meidän välit olivat melkein kuin ennenkin, mutta vain melkein. Muisto onnettomuudesta leijaili meidän kanssa samassa tilassa eikä sitä saanut työnnettyä pois, vaikka mä en tuntenut katkeruutta eikä Joachim syyllisyyttä.

Mä olin juuri kertonut Branista kaiken tarpeellisen ja vähän ylimääräistäkin, kun pomo astui huoneeseen. Se oli vanhentunut sitten viime näkemän, mutta kiipesi yllättävän ketterästi jakkaralle ottamaan yläkaapista konjakkipullon ja pölyisiä laseja. Se kaatoi kolmelle ja istui alas, ja käänsi sitten vasta katseensa muhun.

”Good to see you”, pomo sanoi ykskantaan. ”Wie geht’s?”

”Good to be here”, mä sanoin ja otin vastaan sen tarjoaman lasin.

”Rasmus is dating”, Joachim pisti väliin ja mä mulkaisin sitä. Olikin pitänyt mennä mainitsemaan Josefina sivulauseessa aiemmin. Joe oli varmasti odottanut koko illan voidakseen alkaa udella mahdollisimman väärässä kohdassa.

”Well, that’s lovely news”, pomo hymyili vähän ja pyöräytti lasiaan. ”Tell us.”

Se oikeastaan ollut pyyntö, joten mä sitten kerroin. Josefinaa oli vaikea kuvailla, mutta mä kerroin siitä miten sekin ratsasti kilpaa ja miten sen lapsuudenkoti oli kartano ja vanhemmat kasvattivat hevosia, ja kerroin vähän Grannistakin. Mulle tuli Josefinaa vähän ikävä.

”She should definitely join you next time”, pomo sanoi, kun mä olin lopettanut, ja kaatoi lisää konjakkia kaikille. ”And the next time should come sooner than after two years.”

Sekään ei oikeastaan ollut pyyntö, joten mä vaan nyökäytin päätäni ja sanoin: ”I think she’d like to.”

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti