lauantai 20. heinäkuuta 2019

Rasmus: Loon


Nuoret hevoset hyppäävät ensimmäiset kisansa heinäkuussa Loonissa, jossa me lähdetään käymään päiväseltään. 

“Loon, what a great place for loony youngsters to start their showjumping career”, Joe veistelee.

Loony on aika rumasti sanottu Pikistä, joka on hirveän kiva, ja Grimistä, joka ei ole niin kiva mutta hyppää järjettömän hyvällä tekniikalla. Mun on määrä kisata jälkimmäisellä, ja täytyy myöntää, että mä olen tyytyväinen siitä että Loonin kisat eivät ole järjettömän suuret ja matkassa on vain mä, Josefina ja Joe.

Kaja on jostain syystä tykästynyt Grimiin ja Grim vähän myös Kajaan, ja mä tiedän että tyttöä ärsyttää se että nimenomaan mut on laitettu hyppäämään sen lemmikillä suhteellisen usein viime aikoina. Mun puolesta Kaja saisi ihan mielellään ratsastaa Grimillä munkin edestä, mutta koska Kaja ei juurikaan kisaa ja mä taas en juuri muuta teekään, niin mä sitten hyppään ja Kaja kyräilee.

“This horse is a pain in the ass”, Joe sanoo mulle, kun mä palaan rataantutustumisesta sen ja Grimin luo. “Literally. Bit me again.”

“Grim”, mä nuhtelen raudikkoa. “You should behave. And jump well.”

Grim heilauttaa korviaan ja mulkaisee mua silmänvalkuaiset välkkyen, mutta kai se kuuntelee, sillä se tekee ikäisekseen tasaisen ja helpontuntuisen puhtaan radan ysikympissä ja saa mukaansa rusetin. Pikillä ja Josefinallakin menee mukavasti, vaikka ne ottavat yhdestä hallintavoltista neljä virhepistettä. Pomo olisi tyytyväinen molempiin. 

Kun me iltamyöhällä palataan takaisin kotitallille, Kaja on vielä lakaisemassa käytävää. Se on putipuhdas jo valmiiksi, joten mä arvaan, että Kaja on odotellut Grimiä kotiin ennen asunnolleen painumista. Sen terävä katse pehmenee vähän, kun se huomaa ruusukkeen Grimin harjakassiin kiinnitettynä, ja ehkä se jatkossa suhtautuu mun ja pikkuorin yhteisiin hyppytreeneihin ja kisareissuihin vähän suopeammin. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti